Kształcenie dzieci i młodzieży na terenie LGD
Jedną z najistotniejszych grup wymagających interwencji, potwierdzona w diagnozie i analizie potrzeb i potencjałów, a także wśród uczestników konsultacji i danych zaprezentowanych w diagnozie LGD, są przede wszystkim osoby młode, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb wsparcia dzieci i młodzieży zamieszkującej na terenie LGD, w tym w rodzinach rolniczych. Okres pandemii COVID-19 cofnął postęp praktycznie w każdym z kluczowych obszarów życia dzieci, zwłaszcza w dostępie do odpowiedniej jakości kształcenia dzieci i młodzieży. Problem czasowego odizolowania od rówieśników wpłynął na obniżenie poziomu aktywności społecznej dzieci i młodzieży oraz zwiększył wskaźnik dysfunkcji uczniów z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznych, wymagającymi indywidualnego wsparcia. Ze względu na mniejsze szanse rozwojowe tej grupy, w porównaniu z jej przedstawicielami zamieszkałymi tereny wielkomiejskie wsparcie to powinno być kierowane głównie na podniesienie jakości i dostępności do różnorodnych zajęć wyrównujących kompetencje społeczne i rozwojowe.
W ramach przedsięwzięcia planuje się wsparcie działań dotyczących rozszerzenia oferty edukacyjnej placówek wychowania przedszkolnego oraz organizacji dodatkowych zajęć dla dzieci w małych szkołach, w tym rozwijających ich umiejętności m.in. językowe, społeczne, ICT, zakładających kształcenie kompetencji kluczowych dzieci i młodzieży na rynku pracy. Dotyczyć również one będą podjęcia działań na poziomie instytucji, zarówno przedszkola, szkoły jak i samorządu, których aktywne współdziałanie umożliwi łatwiejszy dostęp do usług, potrzebnych tej grupie i jej otoczeniu.
Przedsięwzięcie wpisuje się w zakres wsparcia przewidziany w działaniu 9.1 Rozwój lokalnej edukacji i kształcenia Programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027 w ramach celu szczegółowego 4f Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i w całości dedykowane jest wsparciu kompetencji dzieci i młodzieży z obszaru LGD.
Przedsięwzięcie ma charakter wielozakresowy, obejmuje zarówno edukację przedszkolną, jak i szkolną. Konkursy mogą być planowane zarówno na zakres całego przedsięwzięcia, jak i osobno.
Zainteresowanych skorzystaniem z tego zakresu zachęcamy do zapoznania się ze wskaźnikami dedykowanymi zakresowi:
WSKAŹNIKI PRODUKTU
|
|||||
Nazwa wskaźnika
(jednostka miary)
|
Wartość bazowa
|
Wartość docelowa
|
Źródło danych
|
Częstotliwość
|
Fundusz
|
Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami zwiększającymi ich szanse edukacyjne w edukacji przedszkolnej (osoby)
|
0
|
49 |
Umowa
ankieta
|
rocznie
|
EFS+
|
Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem (podmioty)
|
0
|
8 |
Umowa,
ankieta
|
rocznie
|
EFS+
|
Liczba uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem (osoby)
|
0
|
227
|
Umowa,
ankieta
|
rocznie
|
EFS+
|
WSKAŹNIKI REZULTATU
|
|||||
Nazwa wskaźnika
(jednostka miary)
|
Wartość bazowa
|
Wartość docelowa
|
Źródło danych
|
Częstotliwość
|
Fundusz
|
Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu programu (osoby)
|
0
|
212
|
Umowa, ankieta
|
na koniec
|
EFS +
|
Dodano: 21.03.2024